Nagość w teatrze: Różnice pomiędzy wersjami
(Nie pokazano 29 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 235: | Linia 235: | ||
| | | | ||
|[http://www.teatralia.com.pl/archiwum/foto/listopad_2009/disneyland_fotorelacja_3_11.jpg link] | |[http://www.teatralia.com.pl/archiwum/foto/listopad_2009/disneyland_fotorelacja_3_11.jpg link] | ||
|- | |||
|[[Barbara Sułkowska]] | |||
| | |||
|"Białe małżeństwo" | |||
| | |||
|[http://foto.karta.org.pl/cache/rocznice/irena-jarosinska/OK_0500_0037_0001_003_580.jpg link] | |||
|- | |- | ||
|[[Justyna Szafran]] | |[[Justyna Szafran]] | ||
Linia 319: | Linia 325: | ||
* [[Ewa Skibińska]] - "Ziemia obiecana" | * [[Ewa Skibińska]] - "Ziemia obiecana" | ||
* [[Anita Sokołowska]] - "Ksiądz H., czyli Anioły w Amsterdamie" | * [[Anita Sokołowska]] - "Ksiądz H., czyli Anioły w Amsterdamie" | ||
{{clear}} | {{clear}} | ||
Linia 360: | Linia 333: | ||
{{clear}} | {{clear}} | ||
==''Najstarsze sceny rozbierane w teatrze:''== | ==''Najstarsze sceny rozbierane w teatrze:''== | ||
Najstarsze sceny rozbierane polskich aktorek w teatrze | Najstarsze sceny rozbierane polskich aktorek w teatrze: | ||
''12 kwietnia 1924 - Na scenie Teatru Bogusławskiego w Warszawie Mila Kamińska w sztuce "Żywy Budda" obnażyła piersi. Był to pierwszy topless w polskim teatrze. Niedługo później Kazimiera Niewiarowska w Teatrze Nowości wystąpiła nago w operetce "Najpiękniejsza z kobiet".'' | *''12 kwietnia 1924 - Na scenie Teatru Bogusławskiego w Warszawie [[Emilia Kamińska|Mila Kamińska]] w sztuce "Żywy Budda" obnażyła piersi. Był to pierwszy topless w polskim teatrze. Niedługo później Kazimiera Niewiarowska w Teatrze Nowości wystąpiła nago w operetce "Najpiękniejsza z kobiet" (za www.e-teatr.pl).'' | ||
*''"Z powodu występów pani Kazimiery Niewiarowskiej w kostiumie Ewy starli się między sobą nagiści i antynagiści. (...) Niech tylko na scenie ukaże się bez przejrzystych trykotów cielistego koloru artystka, zamiast postawić kwestię w jedynie racjonalny sposób: jeżeli jest nieładna, to niech się ubierze, a jeżeli jest ładna, to niech wystąpi tak samo w akcie następnym, podnosi się jakiś okrutny krzyk (...) Kto uwierzyłby, że za czasów pierwszego cesarstwa Paryżanie grozili gwałtami artystom, grającym w sztuce, w której akt II odbywał się w innym miejscu niż I (...) – a dziś zmiana scenerii już nie uchodzi za nieprzyzwoitość. To samo będzie z nagością na scenie. Jeżeli kostium Ewy nie stanie się najprzyzwoitszym, to jeno dlatego, że nie każdej damie byłoby w nim do twarzy!" (Leo Belmont o występie Kazimiery Niewiarowskiej w "Najpiękniejszej z kobiet") | |||
*''Pierwszą polską aktorką, która pojawiła się naga na scenie, była Irena Solska. Stało się to w Teatrze Miejskim w Krakowie 2 maja 1908 roku podczas premiery "Lady Godivy" Leopolda Staffa, w której Solska zagrała tytułową postać(...)Przejeżdżałam nago- wspomina Solska w "Pamiętniku" spisanym pod koniec życia- na koniu przez wymarłe miasto(...)Nie tylko dyrektor Solski jako mąż aktorki osobiście prowadził konia, ale na scenie zapewne panował półmrok. Ponadto została ona prawdopodobnie zakryta półprzezroczystą zasłoną zgodnie z sugestią Staffa zawartą w didaskaliach(...)Studiujący wtedy w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych przyszły scenograf Andrzej Pronaszko zapamiętał Solską całkiem nagą, bez trykotu, zamiast którego spływały jej głowy bujne, długie, rude włosy, niezbyt zresztą szczelnie zakrywające wspaniałe szczegóły jej doskonale wymodelowanego ciała." (Rafał Węgrzyniak "Akty połowiczne i całkowite" - Notatnik teatralny 74/2013-2013). | |||
{{clear}} | {{clear}} | ||
[[Category:Ciekawostki]] | [[Category:Ciekawostki]] |
Aktualna wersja na dzień 10:28, 25 lip 2014
Wcale nie rzadkie w przedstawieniach teatralnych sceny rozbierane polskich aktorek niezbyt często bywają rejestrowane w formie filmu, czy fotografii.
Stąd nudografia obejmuje tylko ich niewielką część- przede wszystkim te występujące w teatrze telewizji. Niełatwo również dotrzeć do informacji na ten temat. Poniżej prezentujemy kilka zestawień i ciekawostek, które udało się nam wyszukać i opracować.
Przegląd scen rozbieranych w teatrze TV:
- Kamilla Baar - "Hamlet - teatr TV"
- Joanna Brodzik - "Netta - teatr TV"
- Magdalena Cielecka - "Kolekcja - teatr TV"
- Ewa Gawryluk - "Czytadło - teatr TV"
- Kinga Ilgner - "Operetka - teatr TV"
- Marta Klubowicz - "Mgiełka - teatr TV"
- Hanna Kochańska - "Ballada o Zakaczawiu - teatr TV"
- Anna Maj - "Ciemno - teatr TV"
- Anna Majcher - "Zapach orchidei - teatr TV"
- Monika Niemczyk - "Opowieści Hollywoodu - teatr TV"
- Maja Ostaszewska - "Kostka smalcu z bakaliami - teatr TV"
- Joanna Pierzak - "Skaza - Teatr TV"
- Halina Rasiakówna - "Hanna Wendling - teatr TV"
- Maria Seweryn - "Przypadek Klary - teatr TV"
- Ewa Skibińska - "Kuszenie cichej Weroniki - teatr TV"
- Katarzyna Walter - "Ferdydurke - teatr TV"
Ilustracje fotograficzne do scen rozbieranych w spektaklach teatralnych:
Przegląd fotografii ilustrujących sceny rozbierane zawarte w spektaklach teatralnych. Linki aktualne w dniu publikacji (maj 2013).
Sceny rozbierane z "nietelewizyjnych" spektakli teatralnych:
Sceny rozbierane z filmowych zapowiedzi spektakli teatralnych lub ich różnej długości fragmentów dostępnych w internecie:
Ostatni taki ojciec
- Justyna Białowąs - "Życie seksualne dzikich"
- Klara Bielawka - "Glissando"
- Dominika Biernat - "Życie seksualne dzikich"
- Aleksandra Bożek - "Śmierć człowieka wiewórki"
- Stanisława Celińska - "Oczyszczeni"
- Karolina Chapko - "Hamlet"
- Aleksandra Cwen - "Wieczór Trzech Króli"
- Maria Daiksler - "Ostatni taki ojciec"
- Ewa Dałkowska - "Zmierzch Bogów"
- Alicja Dąbrowska - "Lalki"
- Joanna Drozda - "Madame Bovary"
- Lena Frankiewicz - "Ćwiczenia z Ionesco"
- Julia Kijowska - "Glissando"
- Małgorzata Maślanka - "Generał"
- Dagmara Mrowiec - "Samsara Disco"
- Dominika Mrozowska - "Burzliwe życie Lejzorka"
- Ewa Skibińska - "Ziemia obiecana"
- Anita Sokołowska - "Ksiądz H., czyli Anioły w Amsterdamie"
Ciekawostki
Rekordzistki:
Magdalena Cielecka i Halina Rasiakówna - sceny rozbierane w 5 spektaklach teatralnych odnotowanych w naszej bazie
Najstarsze sceny rozbierane w teatrze:
Najstarsze sceny rozbierane polskich aktorek w teatrze:
- 12 kwietnia 1924 - Na scenie Teatru Bogusławskiego w Warszawie Mila Kamińska w sztuce "Żywy Budda" obnażyła piersi. Był to pierwszy topless w polskim teatrze. Niedługo później Kazimiera Niewiarowska w Teatrze Nowości wystąpiła nago w operetce "Najpiękniejsza z kobiet" (za www.e-teatr.pl).
- "Z powodu występów pani Kazimiery Niewiarowskiej w kostiumie Ewy starli się między sobą nagiści i antynagiści. (...) Niech tylko na scenie ukaże się bez przejrzystych trykotów cielistego koloru artystka, zamiast postawić kwestię w jedynie racjonalny sposób: jeżeli jest nieładna, to niech się ubierze, a jeżeli jest ładna, to niech wystąpi tak samo w akcie następnym, podnosi się jakiś okrutny krzyk (...) Kto uwierzyłby, że za czasów pierwszego cesarstwa Paryżanie grozili gwałtami artystom, grającym w sztuce, w której akt II odbywał się w innym miejscu niż I (...) – a dziś zmiana scenerii już nie uchodzi za nieprzyzwoitość. To samo będzie z nagością na scenie. Jeżeli kostium Ewy nie stanie się najprzyzwoitszym, to jeno dlatego, że nie każdej damie byłoby w nim do twarzy!" (Leo Belmont o występie Kazimiery Niewiarowskiej w "Najpiękniejszej z kobiet")
- Pierwszą polską aktorką, która pojawiła się naga na scenie, była Irena Solska. Stało się to w Teatrze Miejskim w Krakowie 2 maja 1908 roku podczas premiery "Lady Godivy" Leopolda Staffa, w której Solska zagrała tytułową postać(...)Przejeżdżałam nago- wspomina Solska w "Pamiętniku" spisanym pod koniec życia- na koniu przez wymarłe miasto(...)Nie tylko dyrektor Solski jako mąż aktorki osobiście prowadził konia, ale na scenie zapewne panował półmrok. Ponadto została ona prawdopodobnie zakryta półprzezroczystą zasłoną zgodnie z sugestią Staffa zawartą w didaskaliach(...)Studiujący wtedy w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych przyszły scenograf Andrzej Pronaszko zapamiętał Solską całkiem nagą, bez trykotu, zamiast którego spływały jej głowy bujne, długie, rude włosy, niezbyt zresztą szczelnie zakrywające wspaniałe szczegóły jej doskonale wymodelowanego ciała." (Rafał Węgrzyniak "Akty połowiczne i całkowite" - Notatnik teatralny 74/2013-2013).